Mối quan hệ giữa trí tuệ cảm xúc và thành tích học tập ở lứa tuổi thiếu niên
Mối quan hệ
giữa trí tuệ cảm xúc và thành tích học tập ở lứa tuổi thiếu
niên
Trần Hà Thu (Tr 218-225)
Tóm tắt: Trí tuệ cảm xúc là một dạng năng lực có ý nghĩa quan trọng trong
cuộc sống của con người nói chung và với lứa tuổi thiếu niên nói riêng. Nhiều
nghiên cứu trên thế giới đã chỉ ra mối tương quan thuận giữa trí tuệ cảm xúc
với thành tích trong hoạt động học tập ở lứa tuổi này. Những học sinh càng có
điểm số cao, xếp loại tốt trong học tập thì càng có chỉ số trí tuệ cảm xúc cao.
Ngược lại, những em có năng lực trí tuệ cảm xúc càng thấp thì thành tích học
tập cũng ở mức thấp. Những kết quả được chứng minh cho thấy trí tuệ cảm xúc là
một yếu tố đóng góp không nhỏ tới thành tích học tập của thiếu niên trong học
đường. Bởi vậy, việc rèn luyện và giáo dục trí tuệ cảm xúc nhằm nâng cao năng
lực này cho thiếu niên rất cần được gia đình và nhà trường quan tâm.
Từ khóa: Trí tuệ cảm
xúc; thành tích học tập; thanh thiếu niên.
Ngày nhận
15/9/2016; ngày chỉnh sửa 13/12/2016; ngày chấp nhận đăng 22/12/2016
Tài liệu
trích dẫn
Akinboye, J.O. 2004. Adolescent Behaviour Assessment Battery (ABAB)
Ibadan: Stirling Horden Publishers (Nig). Ltd.
Bar-On, Reuven., Parker, James D. A. 2000. The handbook of emotional
intelligence: Theory, development, assessment, and application at home, school,
and in the workplace. San Francisco, CA, US: Jossey-Bass .
Barbara A. Fatum. 2008. The relationship between emotional
intelligence and academic achievement in elementary-school children. Dissertation of
Doctor of Education. The University of San Francisco.
Chi-Sum WONG, Ping-Man WONG and So-Ling CHAU. 2001. "Emotional
Intelligence, Students’ Attitudes towards Life and the Attainment of Education
Goals": An Exploratory Study in Hong Kong. New Horizons in Education 44: 1-11.
Farah Malik and Sultan Shujja. 2013. "Emotional
Intelligence and Academic Achievement: Implications for Children’s Performance in School". Journal
of the Indian Academy of Applied Psychology, 39 (1): 51-59.
Fuller, A.2001. A blueprint for building social compentencies in
children and adolescents. Australian
Journal of Middle Schooling, 1 (1): 40-48.
Gardner, H. 1998. Cơ cấu trí
khôn-Lý thuyết về nhiều dạng trí khôn. Hà Nội: Nhà xuất bản Giáo dục.
Goleman, D. 1995. Emotional intelligence. New York: Bantam Books.
Goleman, D. 1995. Emotional Intelligence: Why it can matter more
than IQ. New York: Bantam.
Jacger, A.J. 2003. "Job competencies and the
curriculum: An inquiry into emotional intelligence in graduate professional
education". Research in Higher Education, 44 (6):
615-639.
Maria Chong Abdullah, Habibah Elias, Rahil Mahyuddin and Jegak
Uli. 2004. "Emotional Intelligence and
Academic Achievement among Malaysian
secondary students". Pakistan Journal of Psychological Research
9: 105-121.
Marta Sainz Gómez, Rosario Bermejo García, Carmen Ferrándiz
García, M.ª Dolores Prieto Sánchez y María José ruiz melero. 2015. How
socio-emotional competences work on students with high abilitie. EdicionEs UnivErsidad dE salamanca: 33 –
47.
Mayer, J.D., Caruso, D.R.,
Salovey, P. 1999. What is Emotion Intelligence in Emotional development and
emotional intelligence edited by Salovey.P, Sluyter.D. Educational
implications: 3-31, New York: Basis Books.
Narain
Shruti and Laxmi Vijaya. 2010. Emotional Intelligence and Academic Achievement
of School Children. Psycho Lingua, 40 (1,2): 80-83.
Ogundokun. M.O., Adeyemo. D.A. 2010. "Emotion
Intelligence and academic achievement: The moderating influence of age,
intrinsic and extrinsic motivation. The African Symposium". An online
journal of the African Educational Research Network, 10 (2):
127-140.
Parker, J.D.A., Hogan, M.J.,
Eastabrook, J.M., Oke, A., & Wood, L.M. 2006. "Emotional intelligence and
student retention: Predicting the successful transition from high school to
university". Personality and Individual Differences. 41: 1329-1336.
Petrides, K. V., Frederickson,
N., & Furnham, A. 2004. "The role of trait emotional intelligence in academic performance
and deviant behavior at school". Personality and Individual
Differences. 36: 277-293.
Pool, C.R. 1997. "Up with
emotional health. Educational Leadership". American Psychological Association. 54 (8): 12-15.
Rode J.,
Mooney C., Arthaud-Day M., Near J., Baldwin T., Rubin R. and Bommer W. 2007. "Emotional intelligence and individual
performance: Evidence of direct and moderated effects". Journal
of Organizational Behavior. 28:
399-421.
Ricarda Steinmayr, Anja Meißner, Anne F. Weidinger, Linda Wirthwein. 2014. Academic Achievement. Education
Oxford Bibliographies. Oxford University Press.
Travis T.
York, Charles Gibson & Susan Rankin.2015. "Defining and Measuring Academic Success". Practical Assessment, Research & Evaluation, 20 (5): 1-20.
Comments
Post a Comment